12. april 2011

[Om den japanske våren.]



Kirsebærtrærne, eller sakura som det heter på japansk, blomstrer i Japan i disse dager. Fordi jeg bor på Kyushu, som er ganske langt sør, er vi heldige, for sesongen er egentlig over.



Sakura er som nordlyset for oss nordmenn. Et naturfenomen som selges til alle turister, mens vi nok egentlig synes det er flottest selv. Nå har det seg slik at jeg har aldri sett nordlys, men jeg har de siste dagene sett plenty med rosa trær.



Japanerne elsker kirsebærblomstene fordi det er så vakkert og varer så kort. Det er det mest beskattede vårtegnet og folk går mann av huse for å sette seg ut i parken, grille og drikke øl.



Australieren og jeg gikk en veldig kort tur i parken for å prøve å ta kunstneriske bilder vi kunne henge på veggen på rommene våre for å minne oss på hvor kort tid vi hadde her, og å gjøre det mest ut av dagen.



Det funket på det éne bildet ovenfor, før vi kom på at vi egentlig strengt tatt kun liker bilder av oss selv.



Her skulle jeg til å si at dette er sakurablomster som varer hele året, men i følge kanjien nederst, tror jeg sannelig det er plommeblomster. Jaja.


Dette er den siste delen av skoleveien min, med mine nye australske familiemedlemmer. Om vi ser noen pene japanske jenter, har hun til venstre og jeg nemlig fått streng beskjed om å fortelle sporenstraks at jeg er søsteren (merk håret!) og hun er kusinen hans.

Ingen kommentarer: