23. januar 2011

[Om Shanghaidager.]

Jeg har prøvd å lage en oppsummering av den siste tiden i Shanghai. Jeg får ikke skrevet om alt. Til det er det for mye som skjedde, de nevneverdige mennesker for mange, og inntrykkene for ubeskrivelige. Dette er et forsøk. Det er lagt i svært lite kronologisk rekkefølge, bare så det er sagt.

Dette er altså her jeg jobbet i 2010. Akkurat her. Her fortalte jeg kineserne at vi var 4,8 millioner mennesker som var glade i å gå på ski, spise sjømat, og beskue nordlyset, og det var her jeg, som en del av jobben, hørte på den norske EXPO-hiten Powered by Nature og Secret Gardens Night Mode Suite kontinuerlig i seks måneder. Tanken gjør meg fortsatt en smule gal.


Dette er fra da paviljongen hadde med Marit Larsen på et slags resturantkonsept hvor man lager maten selv. Vi snakket hverken med Marit Larsen eller merket noe til om hvorvidt hun egentlig lagde noe særlig mat. Jeg slet med dumplings. De jeg lagde ble så stygge at damen som skulle hjelpe oss, kastet dem når hun trodde jeg så en annen vei. Dette er forøvrig også den samme dagen jeg hadde skrytt hemningsløst til alle om at akkurat denne måneden ville jeg ha penger på konto dagen før lønning, helt til jeg sjekket saldo og oppdaget at jeg hadde omlag 3,37 kroner igjen på konto.


Her snakker vi ikke med Marit Larsen.


Dette er fra de europeiske bypaviljongene. Madrid, om ikke husker feil. Muligens kanskje London.


Den thailandske kronprinsessen besøkte paviljongen vår. Det skal sies at vi hadde forventet en dame noe mer glamorøs (Prinsessen til høyre), men det er hun som skal arve hele gildet, og da er det jo strengt tatt det samme om hun velger å gå i en rosa rutete flanelskjorte.


Vi hadde ansattfest. Jeg var ansvarlig for partyeffekter, og brukte selvsagt hele budsjettet på solbriller.

Suksess.

En dag sjefen min, Hun med Rødt Hår og jeg var ute og gikk, kom vi over denne vognen.


Dette er en av de beste reklamekampanjene jeg har sett.
"The most enjoyable way to learn Chinese: Qingdao Pijiu '在中国喝酒,会说'青岛啤酒'可能比会说'你好重要'[Qingdao Øl, når du drikker alkohol i Kina, kan det være viktigere å kunne si 'Qingdao Øl' enn 'hallo']".


Shanghai Skyline.

Alle mine følelser samlet.

En dag vi var på Super Brand Mall kom vi over denne plakaten, som kunne fortelle at norsk laks nummer ti million ville ankomme Kina ganske snart. Det var fint, jeg hadde lurt på hvordan han lå an i løypa.


Jeg laget et persongalleri på jobben som telte til slutt over femti personer. Dette er et lite utdrag. Jeg er prinsessen med hjertet rundt halsen.


Svenskene arrangerte rulleskøytedisko. Jeg gikk til frisøren med et bilde av Michael Jackson type 10 år og sa jeg ønsket samme hårfrisyre. Dette var resultatet.


Siste EXPO-dag hadde vi fancy middag og diplomutdeling. Se så glad jeg er for at jeg aldri skal måtte stå og høre på Secret Garden igjen.

1 kommentar:

Ghost of Goldwater sa...

Hysterisk! Aaaaaah, vi har savnet bloggingen din!