24. januar 2011

[Om et lite mysterium.]

Jeg har fått et veldig merkelig postkort. Det er veldig hyggelig med postkort. Jeg samler på dem, og på en god dag, og da helst i internasjonalt samvær, kan det godt hende at jeg maser på bidrag til samlingen min. Om det er fra Voss eller Uganda, alle bidrag like kjærkomne.

Det har hendt at jeg har fått kort fra venners venner. Det har vært uforventet, men jeg har allikevel blitt fortalt at det er blitt bestilt, så det har ikke vært så overraskende som det kanskje burde vært.

Dette postkortet er merkverdig av mange årsaker, men alt grunner i det samme: avsenderen ønsker å være anonym, og har virkelig gjort mye for at det skal være slik.


Motivet er japansk, men produsenten er nederlandsk. Et kort søk på nett viser at de har filialer i Tokyo, Lieden og Boston.



Kortet er stemplet, men det står hverken landet, eller byen det er sendt fra. Frimerket er fra USA.

Det er skrevet "Her har du et postkort til samlingen din. 新年快樂!"
Avsender bør da være norsk. Andre ting som tyder på at avsender er norsk og ikke bare har fått meldingen oversatt til norsk er at adressen min er forkortet: "...veien" er blitt "vn.". Kinesisken betyr "Godt nyttår" og er skrevet med tradisjonelle tegn, noe som avgrenser det store flertall av de det muligens kunne vært. Mitt inntrykk er at dette er en jenteskrift, uten at det gjør meg noe klokere.

Hvem har sendt meg et nyttårskort?

Ingen kommentarer: