10. april 2010

[Om New Shanghai.]

Det nye Shanghai er spinnvillt. Det vil si, jeg tror det er det nye, hva vet jeg, jeg har jo aldri vært her før. Poenget mitt er allikevel at den nye delen av Shanghai er insane. I følge det jeg har hørt er området hvor luksushotellet jeg nå bor på et tidligere havneområde. Vi snakker en drøss med tomme containere, en helt drøy ghetto, og fint lite annet. De få restaurantene og at området faktisk ligger utenfor fjorårets bykart-område, bekreftet all mistanke.

Allikevel, det er spinnvillt. Vi kom og møtte omtrent tre restauranter i umiddelbar nærhet. Det er lite i Kina. Ihvertfall i storbyer som Shanghai. Men, allerede Dag 2 oppdaget vi hvor mye alt forandret seg. Vi er faktisk vitne til skapelsen av en helt ny bydel- og dette i en by hvor det opprinnelig bor nesten tjue millioner! For hver dag åpner det nye butikker, restauranter og ting man kan finne på, rett utenfor vinduet mitt. Vi kan gå ut av hotellet om morgenen, og om kvelden er enorme blomsterbed flyttet. Her om dagen gikk vi av på det vi mente var den nærmeste metro-stasjonen fra hotellet vårt (ettersom den nye linjen fortsatt ikke er bygget ferdig). Plutselig blir vi vare et enormt skilt hvor det står “Golden Glory Textile Market”. Vi går inn og det viser seg å være en markedsplass i ferd med å bli ferdig bygget. Det var enormt. Det var gedigent…. Og da vi var kommet over den verste lykkerusen, ble vi også klare over at det var i gåavstand fra der hvor vi bor.

Det virket som det var ferdig om en uke. De sier om Kina at det er fremtiden. Jeg hadde være ikke regnet med at jeg skulle være øyenvitne til hvordan de kom seg dit.

Ingen kommentarer: