29. juli 2015

[Om flere spørsmål.]

De kinesiske klassekameratene mine spurte om så mye rart. (Oppfølger av denne:)



- Er søtpotet en kinesisk greie?
Man spiser det i andre land også.
-Kinesere er flinke til å forberede søtpotet. Det er nok en kinesisk greie.

- Hvordan sier man 眼袋 på engelsk?
Poser under øynene.
- Du har poser under øynene.

- Går det an å male seg brun med en kost?
Det går sikkert an, men jeg bruker selvbruning. Noen bruker spraytan.
- Men går man liksom over kroppen med en rull da?
Nei, enten bruker man en krem, eller så kan man bruke spray.
- Det hadde vært mye mer praktisk med en malingsrull.

Da jeg møtte en annen nordmann jeg hilste på på norsk, før vi slo over til engelsk:
- Kan dere fortsette å snakke norsk? Jeg er kristen, jeg blir glad når det høres ut som dere snakker i tunger.

- Kan jeg stille deg et personlig spørsmål?
Ja.
- Hva synes dere europeere om sør-europeere?
Er dette personlig?
- Ja.

- Har du planer om å gifte deg i nærmeste fremtid?
Nei.
- Men når du flytter hjem?
Jeg har ikke planer om å gifte meg med en gang jeg flytter hjem heller, nei.
- Du burde gifte deg.
Lurer du egentlig på om du kan få komme i mitt uplanlagte bryllup?
- Ja! Takk for invitasjonen! Jeg tar med meg noen venner. Kanskje et helt fly, ingen jeg kjenner har vært i et norskt bryllup.
Å.

- Jeg er blitt en partygutt.
Å? Har du festet mye?
- Nei, men de to festene jeg har vært på har vært nok til at jeg har forstått det er slik man bør leve livet.

- Er det uhøflig i vesten å sitte og leke med mobilen din om man er bare to personer ved et måltid?
Ja.
- Men kan ikke den andre personen også bare surfe på internett da?
Vel. Jo.
- Problem løst. I Kina sitter alle på mobilene sine.

Gaven jeg fikk:
Denne må du være forsiktig når du spiser fordi den smuler. Ikke spis den på et bibliotek.

Telefonsamtalen ringt fra ukjent nummer:
- Hei. Snakker du kinesisk?
Ja.
- Å. Ok, hadet!

Ingen kommentarer: