28. september 2011

[Om å kle seg anstendig.]

Verdens beste lillesøster, altså min, kommer for å besøke meg neste uke. Som det seg hør og bør, er det enkelte ting man må opplyse om, når det ventes besøk til et nytt og fremmed land.

I Japan er det for eksempel ansett som uanstendig for damer å vise skuldrene. Det er mer greit i de større byene, men ofte i mindre byer og i sør er de mer konservative, og en jente som viser skuldrene sine, vil bli ansett for å være en skjøge. Nå bor jeg i sør. I en liten by. Jeg dekker skuldrene mine stort sett. Det skal ikke så mye til. T-skjorten kan ha svært korte ermer. Omlag fire centimeter kan være nok. Eller jeg kan gå med et sjal som såvidt dekker. Jeg kan gå med en genser som sklir ned og viser den ene skulderen. Gjennomsiktige plagg er også godtatt. Blondejakker. Og vi kan gå med så korte hotpants vi vil, uten at noen vil lee på et øyelokk. Jeg gjør som de andre gjør, så lenge jeg ikke sykler til skolen. Da er det viktig å passe på tanen.

Dette prøver jeg å fortelle min kjære lillesøster. Jeg vil jo ikke at noen skal ta henne for å være en skjøge, for det er hun jo ikke. Her om dagen satt derfor japaneren Kanskje, lillesøster og jeg og skypet. Lillesøster i kledd en singlet med brede stropper.

Lillesøster: Er det jeg har på meg nå, greit da?
Tine: Jeg tror ikke det. Kanskje, hva synes du?
Kanskje: Kanskje ikke helt greit.
Tine: Der hører du.
Kanskje: Du må på deg noe som dekker litt mer. Det er tryggere.
Tine: Ja. Tryggere.

Uten at jeg ikke helt skjønner hva det skal være tryggere for.

Det skal legges til at jeg har snakket med en japansk kamerat om dette her. Han kunne bekrefte at japanske jenter som viste skuldrene anså han som billige, men om det var utenlandske jenter kunne de gå med hva de ville.

Personlig har jeg en teori om at denne tradisjonen har muligens å gjøre med hvordan asiatiske jenter er utrustet genetisk, gjerne med slanke bein og kanskje ikke så store fordeler å vise til. La oss ta den tradisjonelle kinesiske qipaoen, med høy splitt og en fullstendig tildekket overkropp som eksempel. Den fremhever de fineste kroppsdelene på en asiat. Personlig ser jeg ikke ut i en qipao, men en bunad har en mye heldigere fasong for sånne som meg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Japanere har fine skuldre. Det kan jo være forklaringen; man er billig hvis man viser frem sine edlere kroppsdeler:p

jeg ville forsåvidt valgt å vise frem skuldrene mine hvis de var det fineste jeg hadde, men det er jo en annen sak.

Anonym sa...

den tradisjonelle qipaoen hadde ikke høy splitt. splitten er en modernisert form som kom etter det mildest talt utsvevende livet man hadde i Shanghai på 20-tallet---- hos skjøger! :D