15. mars 2011

[Om et lite mysterium X.]

Verden er i ferd med å gå på hodet for tiden. Jeg, som brukte halve 2010 på å le av kinesere som sverget at verden kommer til å gå under i 2012 (det er faktisk en umåtelig stor oppslutning om Mayanes dommedagsteori), begynner nesten å si meg enig. Selvsagt droppet jeg betale ekstra for kanselleringsforsikring da jeg bestilte flybilletter til Japan. Sannheten er at jeg lo, og sa at det var jo ikke som om det ville komme en tsunami eller noe. Hvordan skulle jeg vite at det en uke senere skulle vise seg å være en tåpelig påstand å komme med?

Fordi alt annet ser ut til å kræsje med virkeligheten for tiden, ble derfor ukens postkort store overraskelsesmoment noe ødelagt, nettopp ved å være et overraskelsesmoment.


Et bilde av Tropical Supermarket - en kjede som tilfeldigvis holder sted i Miami. Det er faktisk en av de første matbutikkene i Miami. Jeg vil anta at alle de andre bildene også er fra Miami. Betryggende å vite at det ikke var et bilde av naboblokken min i Beijing. Ihvertfall litt.



Det bemerkelsesverdige med akkurat dette kortet er at det ikke lenger er fra Florida. Dette kortet er sendt fra Moskva. Russland! Jeg kjenner ingen som er i Russland. Ingen!

Teksten? Det er nok et dikt fra (vedkommendes) kjære Wang Wei.

Wang Wei (701-761): A Poem in a Miscellany

"君自故鄉來
應知故鄉事
來日绮窗前
寒梅著花未"

Dette kan oversettes til:

"Sir, from our hometown, you’ve just arrived,
Of things at home, I should think you know.
That day you left: by my latticed window, were
The winter-sweet flowers, beginning to blow"

Her er det to tolkningsmuligheter. Begge deler peker mot at at det kun kan være et menneske: en av mine tidligere EXPO-kollegaer.

Hvorfor?

Om vi tar for oss Shanghai som "hjembyen" vår, siden det var der vi møttes, da er det omtrent kun denne personen som er der nå og kan fortelle om den gryende våren.

Tar vi for oss hans virkelige hjemby, Trondheim, så hadde jeg nettopp vært der da dette kortet ble sendt.

Jeg har ingen forklaring på hvordan han får sendt det fra Kina med utenlandske stempler, eller hvorfor han har en så jentete skrift. Jeg kan derimot si at han er veldig glad i klassisk kinesisk, og at han nok skulle sett at jeg selv satte mer pris på det. Dessuten er han veldig nøye på ting når det først skal gjennomføres.

2 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Har han rødt hår?

Tine sa...

Nei. Eller, det er rødlig.