3. mars 2011

[Om et lite mysterium VIII.]



Jeg fikk selvsagt postkort på bursdagen min også. Jeg fikk ett eneste, og jeg var noe skuffet. Mest fordi jeg synes dette hadde vært en fin anledning å avsløre seg på. Litt fordi jeg føler at mine... tja, fire lesere (Hei mamma, Ingz, Han mannen i Hønefoss, Kristin og Maren!) godt kunne sendt et postkort anledning dagen også. Ha dårlig samvittighet. Det er jo det minste du kunne gjort, når jeg tilbyr deg så god underholdning.

Uansett. Postkortmotivet er en gate i New York. Tror ikke dette er et hint. Burde kanskje begynne å sette meg ned og løse bokstavsuppen forbokstavene for disse stedene utgjør, men så lenge det er så mange av stedene jeg virkelig ikke kan gjette meg til, gjør det seg ganske umulig.



Så, teksten. Fakta:

Ny håndskrift. Det synes ikke her, for jeg har sladdet de, men G'ene er forskjellige. Mistenker fortsatt Hun med Rødt Hår, men hun nekter. Vanskelig å beskylde noen for noe hyggelig, når de sier nei.

"Hvem er 那个 Liv?
兔年快樂!
年年有魚
Håper du har det fint!"

Dette betyr: "Hvem er den Liv? Godt kaninår! Må du hvert år ha fisk!"

Analyse:
"Den Liv" henvises sannsynligvis til en tidligere diskusjon mot mulige mistenkte, men Denne Liv har også vært offer for mye diskusjon også før. Vi har ledd mye av uttrykket, og vedkommende som har skrevet kortet, har nok ledd mye med. Dette er en internvits av beste slag. Jeg mener at også dette gjør at det igjen peker mot Hun med Rødt Hår, hun har ledd minst like mye som meg av 那个 Liv.

Jeg er født i kaninens år. Det bør bli et godt kaninår.

Å ønske noen fisk hvert eneste år er en kinesisk nyttårshilsen. Jeg velger å si at det også er et spill på ord, i og med at jeg også er født i fiskenes tegn, men det er nok snarere en tilfeldighet.

Jeg har det fint.

Om jeg begynner å føle at noen driver gjøn med meg? Å ja.