19. april 2009

[Om kinesisk folkehat.]

Jeg var ute og spiste middag med Qiu Qiu, karen som eier butikken i kjelleren, og noen venner av han.

Qiu Qiu: Det kom plutselig en Taliban inn i butikken min i går.

Latter rundt bordet. Jeg skjønte ikke helt hva han snakket om. Taliban uttales "Taliban" på kinesisk også, men jeg kunne da ikke ha hørt rett.

Tine: En Taliban?
Qiu Qiu: En sånn fra... Pakistan. Du vet hva jeg mener, skjegg, og muslim-hatt på hodet. "Taliban" er slang for pakistanere. Akkurat en sånn kom inn. Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å si noe som helst.
Kamerat 1: Snakket du med han? Pakistanere er et forferdelig mas å ha med å gjøre.
Kamerat 2: Jeg synes at russere er hakket verre.
Kamerat 3 (henvendt til meg): Det er i grunn ganske mange land kinesere ikke liker. Det er bra vi er så mange, for Kina har når alt kommer til alt praktisk talt ingen venner.
Tine: Å ja? For eksempel hvem?
Qiu Qiu: Hvor skal jeg begynne? Russland, Tyskland, Frankrike, England, Thailand, Vietnam, Pakistan, India, USA, Nord-Korea... Det er ganske mange flere også.
Tine: Jaggu. Hardt å være kineser når man skal gå rundt å hate så mange folkeslag.
Kamerat 2: Ja, det er et slit i seg selv bare det.
Tine: Hvem er den mest plagsomme naboen?
Alle: Japan!
Kamerat 3: Helt sant. Jeg kan virkelig ikke fordra alt som har med Japan å gjøre.

Og så ristet alle på hodet i ren vemmelse. Det var stille rundt bordet i et halvt minutt før de fortsatte spisingen som om ingenting hadde skjedd. Jeg hadde en ekkel smak i munnen, selv om dette ikke var noen bombe. Jeg hører jo om den kinesiske rasismen fra de japanske vennene mine fra tid til annen, men det var ubehaglig å høre noen si det ut så åpent. Det skremmer meg virkelig at dette er gjennomsnittlige kineseres oppfattelse av verden. For det er jo det de blir opplært til å mene.

4 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Nå er kanskje ikke kinesere favorittnaboene til Japan, heller?

Tine sa...

Neeei... Men det synes jeg er litt mer relevant i dagens politiske situasjon da.

kakemonster sa...

Veit... da jeg var i Beijing skulle jeg ALDRI ha innrømmet at foreldrene mine er vietnamesere .

t.o.m han karen i den kinesiske ambassaden i Oslo mistet interessen til å snakke eller se på meg for den saks skyld da jeg skulle forklare det "uvanlige" etternavnet mitt...

ALLE kineserne gjettet at jeg var kineser, jeg skulle bare ha smilt pent hver gang de gjettet feil og nikket, så dratt hjem og sagt unnskyld til mine forfedre...

Tine sa...

Tuller du? Sykt. Det er så fjernt å tenke på at de har klart å bygge en hel nasjon mot så mange folkeslag.