28. desember 2008

[Om det beste fra Taiwan I.]

Jeg vet jeg ville angret på at jeg ikke bodde i Beijing om jeg hadde flyttet tilbake til Taiwan i august, men seriøst, det er få steder jeg finner mer hjemlig når alt kommer til alt. Det beste med Taiwan går det dessverre ikke an å ta bilde av. Det er den genuine, fantastiske, lykkefølelsen jeg har hver morgen om at jeg vet at i dag kommer til å bli en utrolig dag. Og at jeg så kan gå ut og virkelig puste fordi luften er ren (noe relativt- jeg bor tross alt i Beijing) og kjenne at solen varmer så mye at jeg bare må gå og kjøpe te. Når det er sagt, her er et forsøk på å forklare hvorfor jeg føler det sånn:


Å oppdage at den beste koreaneren er der fortsatt.

Gavesett bestående av potetgull og flytende sjokolade. Vi kjøpte fem.


Gjensyn med noe så erketaiwansk som gamle damer i rullestol med filipinske hushjelper.

Det er billig julestemning. Her er en avisartikkel om jul verden over. Fra venstre: Mexico, Russland, Italia, India... og Taiwan.

De beste reklameskiltene: "Even the biggest birds fit in our pants."

Det tradisjonelle julekarnevalet Lille Juleaften.

Å oppdage nye klesmerker som: "Dicks before chicks."

Hello Kitty kanalen.

Det er leke-kendokriging med gamle venner (selvfølgelig vinner Japan over Kina).

Det er pengebrenning og muligheter til å gå med t-skjorte.

Gjestelisten til julemiddagen første juledag.

Det er de særeste studenthappingsene. Juleku som inviterer til julekonsert (det tok meg en stund før jeg skjønte at det var fordi neste år er oksens år i følge kinesisk astronomi).

Det er hotpot med yndlingslærerne dine. Å spise altfor mye av ting du ikke er helt sikker på hva er, samtidig som man skamløst ler av de tafatte forsøkene på en Beijing aksent: 那邊。。。兒。(Nabian... er.) fordi de snakker penest på Taiwan.

Ingen kommentarer: