7. september 2008

[Om amerikanere.]

Jeg møtte han i bokhandelen. Halvt amerikaner, halvt japaner, uten at jeg kunne si hvor den japanske delen var. Selvsikkerheten lyste av han, på en mindre sjarmerende måte.

Tine: Så, hva gjør du her?
Han: Jeg studerer på Tsinghua. Kinesisk på det vanskeligste nivået.
Tine: Å ja.

Og så spurte jeg på kinesisk hvordan kinesisken hans var. Han slet med å svare tilbake. Vi fortsatte på engelsk.

Han: Også er jeg musiker. Her er kortet mitt.
Tine: "Sertifisert musiker." Hva betyr det?
Han: Jeg er en del av et musikkselskap som reiser rundt i verden og sprer musikkglede.
Tine: Ajajaj. Jeg spiller triangel.
Han: Vi trenger faktisk en triangelspiller. Jeg har lett etter en lenge. Tuller du med meg?
Tine: Ja.

Og så snudde jeg meg og gikk. Prøver du å sjekke meg opp ved å være god, bør du være god.

Ingen kommentarer: