11. august 2008

[Om hvordan urbane myter oppstår.]

Jeg snakket med den japanske bestevennen min. Han som kjenner halve verden, og når han snakker blir det stille i rommet for alle vil høre hva han har og si. Hadde jeg noen gang blitt halvparten så bra, så hadde jeg vært fornøyd med alt jeg har oppnådd i livet.

Japaner: Jeg har stått på ski. Det var gøy.
Tine: Jeg liker også å gå på ski.
Japanere: Ja, europeere har vel også ski antar jeg.
Tine: Det var faktisk nordmenn som fant opp ski.
Japaner: Var det?
Tine: Jepp. Japanere har elektriske doer og Sony. Vi har ski. Og kanskje øl. Jeg liker å si det var vi som fant på øl.
Japaner: Stakkars dumme nordmenn. Ski liksom. Jeg håper at det var vikingene som fant på øl.
Tine: Du kan fortelle det til alle vennene dine, så kan det bli sant etterhvert.
Japaner: Det tror jeg at jeg skal. Det er jo synd på dere.

Så om dere skulle høre dette ryktet noen sinne er det for all del bare å bekrefte. Fremtiden vår er uansett i trygge hender. Skulle de store verdensherrer noen gang bli tvunget til å velge bort noen, ville de ihvertfall ikke begynne med oss.

4 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Gir ikke mye for utdanningen til en som ikke vet at øl er mange tusen år eldre enn vikingene... http://en.wikipedia.org/wiki/Beer

Og jeg er umoden nok til å bli irritert når noen fra en nasjon med dobbelt så høy selvmordsrate som vår og en historie som de verste mordere, voldtektsmenn og rasister i det 20. århundres Asia våger å "synes synd" på noen som helst. Hadde ikke amerikanerne ved to anledninger (1854 og 1945) rævtuppet dem inn i fremtiden, ville de fortsatt vært et sverdfektende føydalsamfunn.

Skulle det være påkrevet med en mer detaljert beretning om hvorfor også det moderne Japan er et sjukt samfunn, står jeg gjerne til tjeneste.

Tine sa...

Jeg digger Japan, så her velger jeg meg bare si jeg er uenig.

Og bare så det er sagt, det er ikke få ganger jeg har fått høre at Norge ligger ganske så langt oppe på listene også (disse listene jeg aldri selv har sett riktignok!) og at det begrunnes med at vi ikke har sol store deler av året.

Anonym sa...

Vill du vara med på en stort och spännande projekt? Vi drar snart igång en stor norsk bloggportal. Vi söker folk som vill blogga om allt. Vi söker också ett par toppbloggare, där finns det pengar att hämta. Hör av dig om du är intresserad.

Bli medlem i den här gruppen på facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=66927755092 Där kommer det mer info om en stund.

Mvh Erik

Tine sa...

...Nei.