2. juli 2008

[Om å velge det rette publikum.]

Vi pleier ikke fortelle gåter i min familie. Det er en grunn til det.

Pappa: Jeg har en gåte.
Tine: Er det en nerdegåte vil jeg ikke høre den.
Pappa: Det er ingen nerdegåte.
Alexander: Jeg tror ikke jeg vil høre den allikevel. Det er garantert en nerdegåte.
Pappa: Det var et TV-program...
Benedicte: Hvilken kanal var det på?
Tine: Er det relevant?
Benedicte: Jeg ville bare sikre meg at det ikke var en nerdegåte.
Pappa: En amerikansk, men det er ikke relevant. Og dette er ingen nerdegåte.
Kristoffer: Bare fortsett.
Pappa: Det var et TV-program hvor deltagerne kunne velge én luke ut av tretti, og om de valgte den riktige, vant de en bil.
Benedicte: Hva slags bil var det?
Tine: Det er ihvertfall ikke relevant da!
Benedicte: Er det vel. Var det en Lada for eksempel, hadde det vært best om de ikke vant. Dessuten, da hadde det vært en nerdekanal.
Pappa: Nei, det er ikke relevant, men det var en amerikansk kanal. Og det var en fin bil. Uansett, deltageren valgte ut en luke, og alle de andre ble åpnet, bortsett fra den og én til. Han fikk så beskjed om at han enten kunne bytte, eller beholde førstevalget. Hva burde han gjøre?
Kristoffer: Her må det brukes sannsynlighetsregning.
Tine: Nerdete.
Alexander: Ja, faktisk.
Tine: Kan du spørre om noe litt mer spennende?
Benedicte: Er det relevant med hva gjesten hadde på seg?
Tine: Absolutt, og betydelig mer interessant.
Pappa: Er det ingen som vil vite hva svaret er?
Alexander: Egentlig ikke.

5 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Dette er kjent som The Monty Hall Problem. Kortversjon: Du er idiot om du IKKE bytter luke.

Bee-dicte sa...

Nerdegåte! Hehe, men lærte faktisk dette for noen dager siden da jeg så 21 på kino!

Barb. sa...

Moro moro gåteproblem, og ja, poenget er at 1. luken er 1:30 sjanse for å få bil, men den siste luken er 1:2 sjanse for å få bil. Altså bør man bytte.

Ah, og nei, jeg kjenner deg egentlig ikke, men du skriver så artig :p

Esquil sa...

før du kan si sikkert om duden skal bytte må du vite om bilen faktisk var i en av de tredve lukene som ble åpnet. Hvis gjennomsnittspremien i lukene som ble åpnet var høyere enn snittet av premiene totalt blir hele greia snudd på hodet og han bør beholde luka han valgte.

dessuten er du blodnerd, tine, men du tør ikke innrømme det, derfor kamuflerer du nerdegåtene dine på denne måten.

Tine sa...

Ghost: Stemmer.

Bee: Å? Skuff. Det er jo mye morsommere å kunne en gåte du ikke kunne ha lært på film.

Barb: Ja. Jeg ELSKER sånne nerdeproblemer. Eh.

Men takk for det!

Esquil: Skjerp dem.