30. juli 2008

[Om Trondhjem.]

Oh Lord. Partner in Crime, Zparkle, Kyllingkvinnen, og jeg flyttet Verstevennen til Trondhjem i helgen. For en tur. Det skal sies at med unntak av ett Bergensk minoritetsinnslag, var vi kun trauste Bærumsjenter, med mange fordommer om bartebyen. Samtlige ble bekreftet til det fulle, og attpåtil fikk vi noen til, uten at vårt inntrykk av byen led noe tap av den grunn. Trondhjem skal vi så absolutt tilbake til så fort muligheten byr seg.


På flyplassen møtte vi et vær så bra at Partner in Crime og underskrevne selv var helt overbevist om at vi hadde kastet oss på feil fly og egentlig var landet i Syden. Trivelige Trønderlag-plakaten gjorde oss allikevel litt betenkte til akkurat det, det kan dog innrømmes.

Fra flybussen knipset vi bilder av alle turistattraksjonene, slik at vi liksom hadde det overstått først som sist. Det kunne jo hende at vi hatet byen og snudde i døren. Vi kjørte ikke forbi Nidarosdomen, men vi gjorde det beste ut av det. Om du ser mellom bilene vil du se den ene veggen av en potensiell Nidarosdom. Vi så tilsammen fire. Trondhjem må være en sterkt religiøs by.
Da Partner in Crime alltid er opptatt av å ivareta minoriteter, tok hun også bilde av det hun hevdet var den lokale moskeén. Skeptisk her.
Et av turens store høydepunkter var Day of Fun på Ikea. Som alle vet er de beste dagene på Ikea når det er temperatur type tropevarme ute, derfor valgte vi denne dagen med omhu. Gleden var derfor til å ta og føle på da vi våknet opp til tretti grader pluss.
Mens Verstevennen fartet rundt og kjøpte CD-hyller og oppbevaringsbokser, sørget enkelte andre for mer nødvendig utstyr. Sitat "Nå kommer hun nok snart til å bli mer enn stresset. Da er det nok lurt at jeg kjøper denne kyllinghatten slik at vi har noe å muntre henne opp med." Siden, da behovet meldte seg, ble katastrofen fort avverget av det gode framsynet.


Etter en ventepølse, et større etegilde med tilhørende førti kopper cola (vi må jo få pengene våre verdt) og enda flere kopper kaffe, delte vi oss opp. Zparkle og Verstevennen valgte å kjøre hjem for å late seg på divanen, mens de tre resterende valgte å ofre seg for fellesskapet og tok bussen med de resterende tingene.


Sjokket var stort da det viste seg at den lokale Ikea-bussen ikke var gratis. Kyllingkvinnen spurte om det var mulighet for honnørbillett, eller kanskje noen penger tilbake. Vi andre lurte på om hun i det minste kunne få handikapbillett, da hun fortsatt led under hjerneskaderyktet Verstevennen hadde spredd om henne på ungdomsskolen. Sjåføren beklaget så mye, men han var allikevel en ålreit kar, og inviterte oss med på fest til Klæbu.

Da bagasjen besto av en mindre hendig tre meter lang hylleeske, valgte vi å ha festen til gode. Man vet jo aldri når behovet melder seg for slike venner. Vi tok derfor esken mellom oss og gikk hjem. Her er for Kyllingkvinnen (inkognito) og Drageløperen i turtlesko på vei gjennom byen.


Dagen etter så vi alle de obligatoriske turistattraksjonene IRL (og ikke fra bussperspektiv). Zparkle kjøpte mokasiner, vi studerte Adidas-slippers, spiste is, og så på Nidarosdomen.

På veien hjem den siste dagen hadde vi power-stopp i Alvdal. Kyllingkvinnen kjøpte verdens fineste postkort, men var for sjenert til å spørre om det var mange andre som hadde kjøpt kort før henne. Skeptisk selv, jeg.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! best!

Anonym sa...

Du figurerer på bloggen min. Hilsen Trondheims-stalkeren fra Mir.

Anonym sa...

jeg har bodd i Klæbu!! IKKE DRA DIT!!! IT'S THE VORTEX TO NOWHERE!!!!!!!!!

love

A-M

Ghost of Goldwater sa...

Jeg tenker med angst og stadig svinnende lokalpatriotisme, på hvordan et tilsvarende reisebrev fra Hønefoss ville sett ut...

For øvrig har jeg postet en serie heftige reportasjer (med gilde fargebilder!) fra tre uker i Storbritannia på egen blogg, herunder en ukes sosialt samkvem med frk Vampus. Til skrekk og advarsel.

Tine sa...

Janne: HAHAHAHAHA.. Å gud... nå ble jeg jo veldig sjarmert!

AM: NEI??? Har du? Når da? HVORFOR det? Og av alle ting, hvorfor har du valgt å holde akkurat dette skjult? Og hvordan er Asien?

Ghost: Jeg har jo sett det! Og virkelig gosset meg over hver eneste (Heidi to the left). Jeg mener- hele tre uker med det alkovraket der? Da hadde jeg heller skutt meg selv i foten med en harpun. Neida. Men snaps for "AA" plakaten. Jeg skulle ønske jeg hadde funnet på noe lignende selv.

Jeg venter på Kyllingkvinnens bilder så skal jeg lage en post om det faces of Trondheim. Om jeg får det til slik jeg har planer om blir det en grunn i seg selv til å flytte utenlands (den ene samboen min i Beijing er dog trønder!).

Ghost of Goldwater sa...

Som nevnt var det altså kun en ukes tid med kattekreket, tre uker hadde nok gitt suicidale (eller kanskje heller homicidale) tendenser hos oss begge.

Jeg har akkurat nå i kveld bestilt en billigtur med Ryanair til Skottland i høstferien, har ikke fått nok av det landet ennå... Får se om jeg greier å lure med meg noen denne gangen, det kan bli hakket vanskeligere når folk vet hva som venter dem.

astrid sa...

Åh kult! Neste gang du er der må du si ifra, så kanskje du kan komme på cappuccinobesøk hos meg (det er ikke i Klæbu, men i sentrale strøk av Trondheim).

Tine sa...

GoG: Tja, når du selger reisefølget ditt så godt ser jeg ikke hvordan det skulle være noe problem?

Astrid: Å ja! Vil gjerne, men det er nok overhengende fare for at blir en stund til:) Haha.. Blogger-Tine på norgesturné!

Ghost of Goldwater sa...

Når drar du?

Tine sa...

18 august!