27. mai 2008

[Om tenner.]

I det siste har jeg blitt ferdig med eksamener og fått tid til å bli opptatt av de viktige tingene igjen. Som antall tenner. Det hele begynte slik.

Tine: Benedicte, hvor mange tenner har du?
Benedicte: Venta, skal jeg telle...

Benedicte: Jeg har 28.
Tine: Oj. Hvordan har du plass til det? Jeg har 24, og en halv, men den er ikke kommet ut enda
Benedicte: Men jeg er jo liten? Du må jo ha flere enn meg?
Tine: Ja? Dette er jo litt rart. 28 hadde jeg aldri i verden hatt plass til.

Vi talte igjen. Og de opprinnelige tallene stemte. Jeg er jo klar over at jeg har trukket en del tenner, men 24 virket med ett veldig lite.

Etter det begynte vi å spørre folk om hvor mange tenner de har. Pappa hadde like mange tenner som meg, minus den halve. Ingen tvil om viss kjeve jeg har arvet, men andre ord. Så spurte vi mamma og hun hadde alle tennene til Benedicte og noen til. Ingen tvil om viss kjeve jeg
ikke arvet heller.

Siden har jeg spurt en del venner. Noen er kule og teller. Andre ler av meg, og spør med teit barnehagestemme om jeg virkelig vil de skal telle for å se etter. Som oftest uten at de gidder å sjekke. De er tydeligvis ikke så gode venner som først antatt, har jeg da raskt konkludert med, og strøket dem fort at julegavelisten.

Som kjent er familien min kjent for at ingen av medlemmene ønsker å være noe forbannet freakshow. Benedicte hevder at det er vanlig å ha minst like mange tenner som henne. Jeg mener at de ekstra tennene er oppskrytt og har delvis slengt ut en hypotese om at det sannsynligvis er minst like vanlig å bare så få som meg. Billigere gebiss vil det også bli. Praktisk på lang sikt.

Derfor spør vi nå publikum:
Hvor mange tenner har du?

29 kommentarer:

Anonym sa...

28!
Ingen tenner er trukket, og det passer perfekt.

Anonym sa...

Siden jeg begynte å telle allerede etter å ha lest andre avsnitt kan jeg like godt dele det: 28..

Anonym sa...

Jeg begynte å telle lenge før du spurte. Jeg har 28. Og da er det to visdomstenner som ikke har kommet ennå. Dette blogginnlegget minnet meg på at jeg må notere meg at jeg må bestille meg tannlegetime siden det blir dyrt for meg neste år. Så takk (:

Mari sa...

Jeg har 24! Og har da, tydeligvis som deg, trukket fire, og i tillegg har jeg trukket ut fire visdomstenner.

Betyr dette at noen kan ha 32 tenner tilsammen? Det er MYE.

Anonym sa...

28 her, og jeg har trukket i hvert fall 4 jeksler... Men tror visdomstennene fylte litt ut da de poppet frem :P

Alejandro López Tenorio and Stine Møller Nilsen sa...

29 tenner! Og to visdomstenner som ikke er kommer opp ennå, men som jeg sikkert på operere ut snart.

Jeg har forresten vært snikleser i lengre tid. Heia Tine :)

Anonym sa...

28, og tre visdomstenner som venter på tur. (har trukket en jeksel, der vokste det opp ven visdomstann i stedet. det var snålt.)
hva i all verden driver dere og trekker haugevis med tenner for???

A-M

Sif sa...

Oooh! Dette var akkurat det jeg trengte nå som jeg sitter og prøver å lære meg alt om EUs konkurransepolitikk på de siste seks timene før eksamen...

Jeg har 28 tenner, tre av de er visdomstenner som har drevet og vokst nå i over ti år.. litt og litt om gangen. Også har jeg trukket fire jeksler. Jeg tror at jeg egentlig ikke har plass til de jeg har, og skulle gjerne hatt færre... Hm.

Ukjent sa...

jaggu ble jeg nysgjerrig på egen tannstatus. 28 hele tenner er jeg i besittelse av:D

Anonym sa...

Eh... Jeg har 32. Det er plass til alle, de står fint på en snor :o)

AM sa...

Jeg har 28, har trekt 4 visdomstenner (3 på én gang, nydelig.....)

Anonym sa...

28. Trukket fire tenner (3 jeksler og en fortann, slaa den...) og visdomsjekslene mine kom frem en gang da jeg var rundt 14 saa de staar der ogsa. Jeg tror i utganspunktet skal vi ha 32 tenner, men de faerreste har plass til det og dermed er det vanligere med 28 eller 24...

Ghost of Goldwater sa...

Du begynner å bli passe desperat etter materiale nå...? Anyway, jeg telte 29, vet jeg har fått trukket noen visdomstenner i årenes løp (det er derfor det er så lite visdom igjen).

Ghost of Goldwater sa...

PS: Iflg Wikipedia har mennesker 32tenner inkl. 4 visdomstenner (som ikke all får). 28-32 er derfor "normalt".

Mathilda og Theodor sa...

Jeg telte akkurat 31?! Og jeg har ikke plass, det skal jeg love deg. Tennene mine ser ut som de er hevet inn i kjeften på meg av en snøblind Stevie Wonder!

Tine sa...

Dette er jo veldig spennende. Selv statistikkhateren meg har lyst til å lage en vitenskaplig oversikt. To dager til så skal det plottes.

Jeg har trukket tilsammen fem tenner. To melketenner (men veldig vondt enn dog) og tre andre. Burde egentlig vært fire, men den ene hjørnetannen finnes ikke. Bra for den. Matten hadde med andre ord gått opp på 32, visdomstenner inkludert, men tanntrekker er jo tydeligvis veldig moderne. Hmm.

Ghost, det skal ikke så mye til for at jeg finner stoff. Til din info har jeg vært like travel som alltid, men jeg har også vært på jobb og dekket de verste skrivebehovet der. Om du er nysgjerrig kan jeg allikevel gi deg en kort oppsummering av sist uke: Tre eksamener på tre dager, like mange eksamensfester, spisepinneopplæring, én GP fest, én stykk "G for Gaute"-Gaute som viste seg å være falsk, en oversettingsjobb jeg ikke fikk, én fotballspiller (ikke min), to turer på byen som førte til en stivhet ulikt noe annet, en ape ved navn disco-nils, og mye planlegging av høstens fremtidige attributter (du aner ikke hva DU har i vente- menneske fryd deg). Så det så.

ithil sa...

28 tenner, pluss fire visdomstenner som fremdeles ligger dypt begravet i i tannkjøttet. Forhåpentligvis blir de liggende der de ligger.

Ghost of Goldwater sa...

Tine: Ditt liv siste uke har vært mer innholdsrikt enn mitt det siste året... jeg gremmes!

Anonym sa...

28 hele og fire halvveis avdekka visdomstenner som roper "tannlege-for-aa-trekkes-ut-om-et-par-aar" saa snart jeg tenker paa dem. Men jeg er altsaa uhorvelig klok siden jeg har hele visdommen intakt, om enn ikke aapenbart:)

frk. Figenschou sa...

til plotteren kan jeg noe usikkert opplyse 32.
Og i tillegg to skjulte visdomstenner, som jo blir 34...
Hm. Kanskje jeg bare har en ufølsom tunge.

Anonym sa...

Jeg tok feil. Jeg telte ikke de to visdomstennene mine jeg. Jeg har 30 og da mangler det fortsatt 2 visdomstenner. Er 32 tenner normalt? Jeg skulle fulgt med når jeg gikk GK helse og sosial.

Anonym sa...

32, inkludert fire visdomstenner =)

Delirium~ sa...

Gah* måtte jo telle.

28 tenner. Visdomstennen mine ligger et sted langt inne i kjeven min. Der kan de godt forbli da jeg har hørt for mange skumle historier om trekking av visdomstenner.

Guri sa...

Eg har 30. Ein av visdomstennene berre fins ikkje i utgangspunktet og eg har trekt ei mjølketann som mangla voksentann under. Det er god plass i munnen min, og eg kunne lett fått plass til fleire.

astrid sa...

Jeg har 24! Men jeg har trukket fire jeksler i sin tid og venter fortsatt spent på de tre visdomstennene tannlegen min sier ligger og lurer bakerst i kjeven.

Vedz sa...

Øy, det var faktisk minst TO fotballspillere.

Er det veldig sært at jeg ikke klarer å telle tennene mine? Jeg tror det må være jækla mange av dem da, de sitter særdeles tett.

Petter Johan sa...

31 og en halv. Jeg er nesten fullbyrdet!

Margrethe sa...

24 og tre halve - men jeg har også trukket fire tenner for å få plass til de resterende 24 på en penere måte.

Anonym sa...

24. Got 2 more coming, og 4 er ute fra før av.