30. april 2009

[Om kinesisk svineinfluensa.]

Kinesere flest tar store verdenskatastrofer med knusende ro. Massehysteri er ikke akkurat noe kinesere er kjent for. Om det skyldes at det ikke informeres nok om det gjennom media, eller at de rett og slett ikke tror at det også vil ramme den allmektige staten Kina, det vet ikke jeg, men det er altså fint lite snakk om den kommende pandemien.

Allikevel, 1. mai er offentlig fridag, og skolen min har derfor sendt ut en offentlig melding til alle elever om at de ikke har lov å forlate Beijing. Man er også sterkt anbefalt å ikke dra til steder hvor det er andre folk i det hele tatt.

I Kina.

Dette er faktisk så absurd at jeg gjentar det: Ikke forlat Beijing, og ikke dra steder hvor det er andre folk.

Det bor 32 millioner mennesker i Beijing.

I parallellklassen min hadde folk begynt å le. Deretter hadde de pekt på en meksikaner i klassen, som derfor måtte oppgi både navn og adresse til person som leste opp meldingen. Ikeapiken, som har hatt matforgiftning de siste dagene, måtte gjøre det samme da hun var på sykehuset for å få legeerklæring i går.

Jeg kjenner jeg er veldig fornøyd med at vi tok Korea-turen da vi gjorde.

Ingen kommentarer: