29. april 2009

[Om hva jeg gjør på skolen.]

I løpet av semesteret skal alle i klassen holde et foredrag hver om et valgfritt tema. Opprinnelig skulle det snakkes helst om noe man var interessert i, og det skulle begrenses til makimalt ti minutter. Keep It Simple Stupid, sa læreren vår.

Det er jo ikke blitt sånn med klassen min. Alle er så fordømt flinke i kinesisk og presentasjoner og alt mulig annet, så de ti minuttene er blitt en time, og den lille papirlappen med tittel som den som holdt det første foredraget baserte seg på, er blitt til noen av de beste power point presentasjonene jeg noen gang har sett. Dessuten, og dette er i grunn blitt et større problem, temaene valgt, er så langt oppe språkmessig, at under foredragene kan man konstant høre tasting på elekroniske ordbøker. Jeg kan nevne genmanipulering, en dyptgående sammenligning av koreansk, japansk, og kinesisk språk, kultur, og identitet, og økologisk mat vs. fast food.

Det trengs kanskje ikke nevnes at jeg hadde lettere presentasjonsangst da jeg satte meg ned dagen før foredraget skulle holdes, uten å ha valgt tema, og tegnet på paint.


Dette er en vikingfamilie. Det slo meg som ganske opplagt at jeg måtte gjøre noe om Norge. Fordelen med nettopp å være norsk i Kina, er at det få som vet noe som helst om landet, og så lenge du har et seriøst pokertryne, kan du slenge omtrent hva det skulle være på bordet. Dette er det jeg sa:

"Dette er et tradisjonelt norsk familemønster. Mannen er ute på 'reise' mens kona er hjemme og passer dyrene (se sauen), de gamle (se det teltlignene foran ved siden av den dopede sauen), og kidsa som selvsagt er over alle hauger fordi pappa ikke er hjemme og kan holde dem i skinnet.

I dag er som regel de fleste familier godtatt. Øverst til høyre finner du alenemoren med datteren sin, nederst til venstre en kar som giftet seg med dama som solgte han kokosnøtter på en strand den ene gangen han var på ferie. Hun var så pen at han like så godt tok med seg de to barna hennes til Norge også. Nederst til høyre er et lesbisk par med deres to barn.

Noen ganger ser familier sånn ut. Det er "mine, dine, våre barn", og en veldig plagsom ekskjæreste.


Her er en kinesisk familie, med et barn og altfor mange voksne til å passe på.
"

7 kommentarer:

VamPus sa...

... "Det er "mine, dine, våre barn", og en veldig plagsom ekskjæreste."

Og hvordan ble det mottatt?

Ida Therese sa...

Du er da veldig flink til å tegne på paint! Jeg likte sauen:)

ithil sa...

Hahaha, fantastisk :D

Ghost of Goldwater sa...

Du gjør mer skade på Norges rykte i Kina enn alle prisutdelinger til Dalai Lama...

Tine sa...

Vampus: De lo, men det var ikke så veldig sjokkerte, for indoneserne begynte å snakke om at det var vanlig med polygamiske ekteskap blant muslimene deres.

Ida Therese: Takk, skulle egentlig være en hund, men det var så vanskelig.

GoG: Nå synes jeg du er litt på kanten her.

Guri sa...

Haha. Ler meg ihjel!
Har eit par semikinesarar i klassa som nesten gruar seg til å dra til kina pga nemnde kinesiske familietype...

Kamilla sa...

Kamilla liker dette.