13. november 2008

[Om alternative studieteknikker.]

Vi har midtterminer på skolen denne uken. Jeg har alltid vært hatt en sterk tro på "Learning by doing." Selvsagt så kan jeg gå ut på gaten, finne meg den første kineseren jeg ser, og bruke glosene jeg har lært meg, men det er jo alltid slik at noen ord brukes litt mindre enn andre.

Det er her denne pugge-spåen kommer inn. Friske farger, og kjekk og grei å ha i penalet:

Trinn 1: Fordi det er en pugge-spå, er det en spesiell måte å bruke den på. Velg farge, men i stedet for å stave ordet for å telle bokstaver, teller du heller antall streker i tegnet for fargen. I dette eksempelet har jeg valgt fargen rød, (紅). I tegnet for rødt er det åtte streker.

Trinn to: Når du har talt til åtte kommer du til dette, og du kan velge mellom tre, fire, syv, eller åtte. Tall er selvsagt skrevet på kinesisk.

Trinn 3: I eksempelet har vi valgt åtte. Og så velger vi luke nummer tre. Bak denne luken står det 眼神. Om vedkommende som blir "spådd" husker riktig definisjon, er det hans tur til å spå. Eventuelt, om du spiller alene, kan du få en selvvalgt premie for hver gang.

2 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Eventuelt kan du konkludere med at det er nok at over en milliard kinesere snakker språket, om ikke DU skal være nødt til det også...

victoria sa...

Jeg savner spåklatten!