7. august 2008

[Om ting man ønsker usagt.]

Av alle dumme ting jeg har gjort i mitt liv, vil bommerten jeg nå har gjort kanskje bli en av de pinligste så langt.

Vi var tre jenter i klassen på Lincoln American School som fikk lov av foreldrene våre til å ha et liv utenom skolen. Dette ble utnyttet til gangs. Vi var sammen konstant. Full pakke. Bestevenner for livet, og våre barnebarn kommer til å le av historiene våre, kniste vi inn i natten. Det var de to japanske jentene og jeg. Jeg har vært i Japan to ganger. Begge gangene har de tatt meg med rundt, og vartet meg opp så til de grader at selv ferie hos farmor blekner i sammenligning. Hver gang jeg har forsynt meg for tredje gang, eller jeg skyldbetinget har akseptert at mødrene har forhåndsbestilt billetter til togturer/museer/konserter/utstillinger så jeg ikke skulle betale, har jeg sverget at om det noen sinne skulle bli at de, eller noen de kjenner, kommer til Oslo, da skal jeg gjøre opp for meg.

Nå er tiden endelig her. Og jeg får pustebesvær av å tenke på det. Jeg kan jo ikke Oslo.

Det begynte i februar.

Frk. Japan: Hei Tine, en kamerat av meg flytter til Oslo til høsten.
Tine: Tuller du?
Frk. Japan: Nei, det er helt sant. Og han har aldri vært i Skandinavia, så vidt jeg vet. Kan du ikke ta deg av han sånn i starten?
Tine: Kjære deg, selvsagt skal jeg det.

Og la meg gjenta det siste:

"Selvsagt skal jeg det."

Japanere sier ofte ting de ikke mener for å være hyggelige. Hvite løgner. Mine japanske jenter vet at det ikke er en skikk i Norge. Angsten kom.

I mars sank skuldrene litt. Da fikk jeg nemlig et Oslokart til bursdagen min.

Men de neste månedene fløy forbi. Det skal være sagt, tiden i Oslopuls var svært lærerik, også på denne fronten. Jeg noterte flittig ned adresser og gatenavn, men allikevel, for en person som trenger hjelp til å komme seg til Colosseum Kino, trengs det nok litt mer enn bare vennlig assistanse.

Og nå kommer altså kameraten. I morgen. Og jeg har sagt jeg skal møte han til helgen for å snakke om Oslo, my hometown, som jeg i et hjernedødt øyeblikk valgte å kalle det. Jeg skjønner jo nå at det var dumt.

For å gjøre det hele enkelt:
  • Jeg oppdaget for to år siden, ved at jeg faktisk ikke fant kontoret jeg skulle til, at Universitetet i Oslo ikke ligger på Universitetsplassen.
  • Jeg har en personlig gulesider-guide på speed dial til bruk når jeg går meg vill (for øvrig samme vedkommende som jeg fikk kartet av. Jeg burde kanskje tatt et hint der? Han sluttet nemlig å ringe meg etter det.)
  • Jeg er Tine i det kjente uttrykket "Kan jo ikke være helt Tine heller."

Jeg spår at søndag vil bli en rimelig pinlig affære. Dette sier jeg ikke for å være beskjeden. Jeg pleier jo sjeldent å være det når det kommer til egne attributter.

Needless to say, alle forslag mottaes med takk.

9 kommentarer:

Maren sa...

Det går sikkert supert!
Altså. Hvis hun ikke har vært i skandinavia før, tror jeg neppe hun kommer til å kreve at du skal vise henne "alle de kuleste, kjente stedene i oslo". For jeg tror egentlig ikke at det er så mange som vet at oslo finnes engang.
Prøv å styre klar av gata bak akershus festning, bare, så går det nok greit!
Gud løkk:)

Anonym sa...

Ingen problem! Oslo er jo egentlig en liten by, og det å kunne gatenavn er helt ut! det går mer på følelsen av hvilken vei man skal.
Glem gatenavn, husk navn på butikker, kinoer, rare kafeer o.l så klarer du å navigere.

Når det gjelder turisten, så er det jo full pakke som gjelder, med karl johan, bogstadveien, slottet, holmenkollen, frognerparken og museumene på bygdøy som gjelder.

Constantine sa...

Nå er jeg fan av de litt mer absurde og morbide greiene da men her er altså Elines Oslotips:

1. Victoria terrasse (som etter min mening utvilsomt kan tituleres Oslos peneste bygg). Det er jo litt sært å tenke på at bygget som for litt over 60 år siden ble brukt til torturkammer, i dag er kontoret til Jonas Gahr Støre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Victoria_terrasse_(Oslo)

2. Henrik Ibsens grav på Vår Frelsers Gravlund (sikkert den eneste nordmannen japanere har sjanse til å vite hvem er).

http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Frelsers_Gravlund

3. Emmanuel Vigelands museum/mausoleum (jeg har aldri vært der selv, men det går gjetord om hvor fabelaktig det er).

http://www.emanuelvigeland.museum.no/museet.htm

4. Kaffe og kake på Bare Jazz i Grensen (ulidelig en av våre mest koselige kafeer).

http://www.barejazz.no/

Ring meg om du skulle trenge guide og/eller retningsbeskrivelser. Lykke til! <3

Bee-dicte sa...

Operataket bør vel vises frem! Var der i går, måtte jo se på de gule steinene alle snakker om!

VamPus sa...

Ta 12-trikken til Frognerparken og gå en tur rundt, før dere tusler ned langs Bogstadveien/Hegdehaugsveien og kommer ned til Slottet og Karl Johan.

Så kan du jo peke på Stortinget, men gå bort til Aker Brygge og bortetter til Akershus Festning. Eventuelt ta 12-trikken til Olaf Ryes plass på Grünerløkka for å spise lunsj (for eksempel på Bistro Brocante som ligger litt oppover gata.

Eller ta t-banen til Tøyen og Munch-museet.

Da har dere fylt godt og vel en dag..

Ghost of Goldwater sa...

Siden han er japansk kan dere evt reise bort på Grunerløkka og harpunere Vampus. Jeg melder meg frivillig til å bistå! ;o)

Vedz sa...

Teknisk museum! TEKNISK MUSEUM!!!!

det har kanskje ikke så mye med Oslo å gjøre, men det ER min favoritt. Hvertfall aktivitetsrommene.

Ellers er jeg veldig imponert over Elines innspill og ville blitt med på den turen selv, lett.

Kristin Storrusten sa...

Vampus sa mye bra. Jeg har fri i helgen, men jeg jobber altså på Turistinformasjonen ved Rådhuset på mandag. Dere kan komme til meg og bli stappet fulle av brosjyrer, og kjøpe et rabattert Oslopass (jeg vet ikke egentlig om jeg har lov til å gjøre det, men det kan vi finne ut).

Ellers, for å drive litt reklame, er faktisk visitoslo.com innmari bra.

Tine sa...

Maren: Dette er en japaner fra et av de mest prestisjefylte universitetene i hele Japan. Han er Dyktig og skal flytte til Norge. Jeg er stygt redd for at det er fint lite nytt jeg kan fortelle han faktisk.

PJ: Jeg tror du har et veldig godt poeng. Min Osloguide har vært dyktig på slikt: "Gå nå ca til du kommer til den gule butikken. Derifra kan du ta trikk nummer...." Mye lettere å forstå!

Eline: Jeg tar deg på ordet. Skal bare få prøve byttet bort noen vakter så skal jeg ringe deg!

Benedicte: Veldig sant.

Vampus: Det er faktisk litt rørende at du, uten oppfordring, gir meg trikkelinjen jeg må ta. Det er faktisk veldig nødvendig!

GoG: Vampus har alltid skrytt av hvilken godhjertet mann du er.

Lillepus: Ser du hvor katastrofalt ting blir med en gang du reiser fra meg?

Kristin: Om Yuto er kul skal du ikke se bort i fra at vi kommer innom en gang i løpet av uken. Det er jo alltid kult å vise at man har kontakter.