7. august 2008

[Om the faces of Trondheim.]

Det var mye å se og mange å møte i Trondhjem.
Her er først noen hete motetips fra Europas ukjente motemekka:


Zparkle med en frekk t-skjorte med spenstig indianermotiv.

I Trondhjem må alle gå med hatt grunnet den sterke solen. Den ene av disse to moteløvene tilbød seg senere samme kveld å følge Partner in Crime hjem med nattbussen. Partner in Crime takket pent nei, og ga han i stedet halve nummeret mitt. Partner in Crime er en hyggelig jente sånn sett.

Vi trodde de var utdødd, men seriøst, det er buffalosko.

Eksempel på hattebruk i Trondhjem.

To andre dristige alternativer.

Her en av fansene jeg møtte på Mirs Kebab. Sitatet fra vennen min til en annen kamerat er uforglemmelig: "Du skjønner, Tine er internettkjendis." Jeg klappet han lett på lanken å sa beskjedent at slikt er noe man må regne med når man er av slikt et talentfull kaliber som meg selv. Det er klart, Trondhjem er en betydelig mindre by enn Oslo, hvor det er lettere å leve et vanlig liv, så jeg har klart å holde begge beina på jorden.

DJen på BrukBar som var en enorm skuffelse. Faktisk så mye at jeg velger henge han ut på nett.

Noen pinlige turister uten sans for respekt for lokal kunst.

"Unnskyld Same, jeg er Kaja, Kyllingkvinnen. Kan vi ta et bilde med deg?" Samen var hyggelig han, og bannet mer enn noe annet jeg har møtt i hele mitt liv. Fordommene mot nordlendinger ble herved bekreftet. Etterhvert ble han dessverre ytterligere mer ufin, og vi forlot mannen relativt rasende minutter senere.

Mor og sånn på kafé. Mor i helgult og sønn i helrødt. Jeg synes det er koselig når mor og sønn kan dele både frisør, skosmak (adidasko), garderobe, og lørdagsettermiddager.

Denne deilige mannen vinket oss farvel da vi dro.

Igjen, trøndere var faktisk et særdeles hyggelig folkeslag. Hvordan vi overlevde en hel helg uten juling, det er utenfor min fatteevne. Partner in Crime mente at det ikke var så rart folk var vennlige, etter at samene løp nordover og isbjørnen døde var det jo ikke så mye annet å gjøre. Uansett, takk for oss. Vi kommer garantert igjen.

13 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Kom til Hønefoss, der får dere garantert juling...

Anonym sa...

Objektivt sett: Den dj'en hadde bart. Hva kan du forvente da? ;-)

Anonym sa...

Stedet var supa, ikke brukbar :)
Brukbar er overetasjen, mens supa er underetasjen. Så du ikke på lys skiltet de hadde av supa i taket på dansegulvet? (din fyllik!)

koz og klemz

Anonym sa...

Ha ha ha, den tykke mannen på den firhjulingen der. Jeg håper det ikke var en 50cc ??? Ellers; trivelige sider, her.

Klem Kristian

Tine sa...

GoG: Den turen solgte du bra.

Ingz: Jeg LURTE på hvorfor det sto Supa på veggen.

Skeie: Det var en sånn firhjuling med fire hjul!

Anonym sa...

..vle, for å si det sånn, det var iallefall ikke fordi vi var på et supa sted.

jeg synes GoG solgte bra, når reiser vi til Hønefoss?

Petter Johan sa...

Jeg er med til Hønefoss!

Alt jeg vet om Hønefoss er at de har mer kinarestaranter enn innbyggere, og at jeg har spist på en av de tidligere. Jeg er ganske lommekjent der, så kan vise dere både Hønefoss og menyen på restauranten. Jeg fikk lyst til å si at den er supa!

Tine sa...

Jeg tenker sånn i slutten av måneden? Har de sashotell der?

Petter: ALL fakta om et reisemål er veldig fint. Det skaffer kredibilitet til reisebrevene jeg selvsagt alltid skriver på forhånd. Om du lover å ta på deg hovedansvaret for dette kan du garantert være med til Hønefoss.

GoG: Jeg har aldri vært i Hønefoss, hvordan er den lokale klesskikken?

Ghost of Goldwater sa...

I slutten av måneden er vel du trygt forvart i Røde Kina, som vi gamle kalde krigere kaller det. Men skulle du, før avreise, ønske å høre innavla bondeknøler spille banjo som i Picnic med døden, er det bare å si fra, så skal jeg ta deg med på Harry-safari.

Klesskikken her er noenlunde sivilisert i bynære strøk, men tenderer mot det middelalderske i de mer rurale områdene. I distriktene er dessuten godt synlige skavanker (se punktet om innavl), tollekniv, bart og hjemmebrentsånde påkrevet om du ikke ber om juling. Dette kravet gjelder for øvrig begge kjønn.

Vi har faktisk et par ganske bra foringsplasser, selv om jeg ikke vil gå god for alle kinastedene - restauranter som annonserer med 10%avslag ved kontant betaling inngir jo ikke akkurat tillit...

Skribenten sa...

Hmmm...det må nå sies at samer altså som regel mest Finnmarkinger ikke nordlendinger nok er litt større i kjeften en nordlendinger er.

For øvrig en utrlig artig blogg dette. Det blir spennende når du kommer deg til Beijing. Det er vel kanskje ikke helt rette tiden å dra dit nå. Hehe

Vedz sa...

Jeg har vært i Hønefoss! Trivelig sted. God kebab også, til mere trivelige priser enn det du får her oppe i TRHM.

Når drar vi?

Jeg og Sambo-siri hadde lenge en drøm om å reise dit, jeg ser jo at drømmen vekkes til live igjen raskere enn raskest.

Mamma Vedeler er forresten veldig fornøyd med bildene, Tin.

Tine sa...

GoG: Jeg vil GJERNE ha raincheck på dette. Er jo viktig at man kommer seg rundt i sitt eget land også. Hva slags turistattraksjoner kan byen tilby? Og jeg har en spikkekniv fra speideren (svært lite brukt). Bør den henge i beltet?

Frøken Fryd: Det er alltid en riktig tid å dra til Kina.

Lillepus: Når var dette?
Fortell Mamma Vedeler at det er en skam hun ikke var der. Hadde noen gjort seg med vikinghjelm så hadde det vært henne.

Ghost of Goldwater sa...

Hønefoss kommer nok (dessverre, vil noen si) til å ligge her neste gang du er hjemme fra Røde Kina. Nok av lokale severdigheter, det skal her nevnes at undertegnede i flere sommere var guide ved det lokale museet.