23. juli 2008

[Om hvordan jeg nesten fikk vannforgiftning.]

Men sånn apropos skader, i forrige uke jobbet jeg så mye på fryserommet at jeg pådro meg selv urinveisinfeksjon. Med den arbeidsmengden jeg har pålagt meg selv for tiden, er det absolutt ikke plass til slike tilstander og bestemte meg for at det lureste nok var å drikke den bort fortest mulig.

Det første jeg gjorde etter at jeg hadde diagnostisert meg selv, var derfor å styrte fire liter vann, to liter C-vitamin brusetabletter, en liter appelsinjuice, og fire kopper te. Da dette var min ene fridag i juli, var den nøye planlagt, og jeg droppet derfor selvmedlidenheten. I stedet fylte jeg alle tomflaskene jeg fant på rommet mitt med vann og la de i vesken. Jeg skulle til parken koste hva det koste ville. Uten å gå for mye inn i detaljer, da bussen stoppet i Haakon 7. gate, var blæren min så nærme bristepunktet som et menneske kan tåle og jeg løp i lynets hastighet i retning McDonalds.
Vel fremme ble jeg selvsagt nektet videre adgang til toalettene deres før jeg kjøpte noe. Mannen i kassen hadde tydeligvis aldri hatt urinveisinfeksjon før, og sa at om han bare hatt fått en krone for alle gangene noen hadde brukt den unnskyldningen hadde han ihvertfall ikke jobbet på McDonalds. Jeg hadde faktisk tenkt til å være kunde etter at jeg hadde gjort mitt fornødne, men greit, tenkte jeg, og smelte en tyvekroning på disken. En halv liter appelsinjuice senere hadde jeg endelig karret meg bort til dodøren, som nå var blokkert av omtrent hundre koreanske turister. De hadde ikke vært der da jeg kom, men at McDonalds gjør forskjell på kundene sine, det kan jeg banne på.

At jeg klarte å holde meg til det endelig var min tur, tilsier allerede på dette punktet i historien at jeg er et medisinsk mirakel. På vei videre ringte plutselig sjefen for å snakke om lønning.

Tine: Men du, når jeg først har deg på tråden. Jeg har et spørsmål.
Sjef: Ja vel, kjør på.
Tine: Det har seg slik at jeg i dag har konsumert en del vann. Hvor mye må man drikke for å få vannforgiftning?
Sjef: Jeg ville vel anta sånn rundt seks eller syv liter, hvor mye har du drukket?
Tine: Nja, det begynner vel nærme seg åtte de to siste timene.
Sjef: Det er jo en del.
Tine: Kanskje jeg burde vente litt med å fortsette?
Sjef: Det er lurt ja. Men da snakkes vi i morgen?
Tine: Det gjør vi nok. Cheerios!

Mens jeg la på, nikket jeg anerkjennende for meg selv. Sjefen må jo ha gode tanker om sine ansatte når han hører vi er så harde på vannvogna. Men ett minutt senere ringte han igjen. Jeg stønnet for meg selv. Voldsomt til mas på min eneste fridag da.

Sjef: Hei, hvordan føler du deg?
Tine: Yo, litt nummen på nesen.
Sjef: Tuller du?
Tine: Ja. Hva er det jeg kan gjøre for deg?
Sjef: Slutte å drikke vann pronto. Jeg har sjekket det opp. Det er skadelig å drikke mer enn fire og en halv liter. Du kan få nyreskader og det som verre er. Hører du?
Tine: Men da slutter jeg med en gang.
Sjef: Sikker på at du bare drikker vann forresten?
Tine: Helt sikker.
Sjef: Ok, men da så. Ha det da!
Tine: Jess sørr!

Det er jammen bra jeg har en slik god og samvittighetsfull sjef. Hvis ikke hadde kanskje ting gått litt verre for seg. (Men jeg var faktisk nummen på nesen).

7 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

Akk, som mine tanker har gått til deg, her jeg sitter på min jobb og deler samme skjebne.

Forøvrig hjelper det jo på vannforgiftningen å spise salt eller gå på do.

Esquil sa...

Sjefen din bullshitter deg, Tine. Jeg har drukket 8-10 liter vann i døgnet i 9 år. Da jeg ble lagt inn på sykehus i 2000 begynte også legen å skumle:

- bra du drikker farris og ikke rent vann, ellers ville du fått vannforgiftning.
- Men jeg drikker bare vann! det er vann i alle farrisflaskene!
- OKeey ..

Da lå jeg på 10 l døgnet. Han skremte meg ned i 7 liter neste døgn, med den følgen at jeg drakk 12 liter døgnet etter det. jeg var for tørst, så jeg ga opp å prøve å drikke mindre, og det har jo ikke ført til noen problemer på disse 9 årene.

Anonym sa...

Jeg ble trent opp til å ligge på 5 liter om dagen da vi skulle reise på tur og gjøre prestasjoner i varmt vær. Det varte vel et par måneder før vi dro, tenker jeg. Egentlig burde vi ha ligget på 6, regna vi ut, men vi ga det litt opp fordi det var så sinnssykt irriterende å tisse hele tida.

En gjennomsnittskropp klarer for øvrig å ta opp omtrent 0,75 liter vann i timen, har jeg blitt fortalt, så noe særlig mer enn en liter av gangen vil vanligvis bare gjøre deg mett.

Petter Johan sa...

Min kommentar ble borte. Jævlig surt!

Linnformasjonen sa...

Uff. Tror det var greit du stoppet.
Jeg klinte til med en koffein forgiftning rundt eksamensperioden i fjor. Hjerte- og muskelkramper, oppkast og ingen søvn på 3 dager. Needless to say var jeg ikke spesielt fresh på eksamensdagen.

Tine sa...

Kristin: Jeg kjørte jo i meg en halv pose potetgull etterpå da, men det er jo ikke en god del av historien.

Esquil: Jeg tror det er hva kroppen din er vant til, han sa at det var gjennomsnittspersonen. Man skal jo drikke 2,5 liter vann til vanlig. Om man da plutselig mangedobler inntak av noe som helst får jo kroppen sjokk. Jeg har en kamerat som faktisk fikk vannforgiftning etter 6 liter og han er mye større enn meg. Han fikk beskjed om å drikke masse rett i koppen.

Linn: Nå er jeg heldigvis en betydelig større te-fan enn kaffedrikker (som jeg drikker kun når jeg får det servert hos folk jeg ikke kan si nei til, men jeg ser jo allikevel hvordan noe slikt kunne skjedd meg. Ikke å anbefale altså? Jeg vurderer nemlig å kontakte et forsikringsselskap for å være testperson for skadeprosent og slikt. Gudene vet at jeg har genene til det.

Delirium~ sa...

En lege jeg snakket med fortalte meg at han alltid ble overrasket når han måtte behandle folk for overdose vann/vannforgiftning ettersom det ligger på ca 16 liter og det er veldig, veldig mye vann!