24. september 2011

[Om The Taiwan Tour 2011 I.]

Sommer i Taiwan har alltid vært fantastisk. Herregud, Taiwan er fantastisk. Jeg har hengt med gamle venner (Hei William og Kakemonster!), fått nye venner (Hei Mike og Chelsea!), møtt fans på byen (Hei Omar og mammaen til Omar!), lært om narhvaler, vært i homobassenger, snakket japansk med gamle taiwanere, drukket uendelige kopper te, trodd jeg måtte sove på gaten, spist altfor mye mat, blitt anbefalt å slanke meg, vært langt oppe i fjellet, vært på nattmarked, spist cheeseburger med potetmos på Burger King, og gått meg vill flere ganger. Gråt selvsagt litt på flyet hjem, for så fint er Taiwan. Bildene som sømmer seg skal dere få se. Dette er bare del I.



Første kvelden i Taiwan, i Taipei. Middag med verdens mest håpløse japaner, Taichung-folk, og andre nordmenn. Relativt tidlig på kvelden dette her.



Etter å ha lært "The hard way" at det er dumt å ikke ha telefon når du ikke er helt sikker på hvor du bor og adressen du har fått til der hvor du bor er 150 meter unna der du skal bo og du er alene og alt du har er en nøkkel og klokken er to om natten og du må derfor gå fra dør til dør for å sjekke hvilken dør nøkkelen passer i, gikk jeg til anskaffelse av telefon. Dette er telefonnumrene jeg kunne velge mellom. Jeg valgte et som var kjempedårlig, med bare uheldige tall med vilje, bare for å sjekke om damen reagerte. Det gjorde hun, og jeg fikk beskjed om å være svært forsiktig.



I bakgrunnen ser du Taipei Railway Station. Da jeg gikk ut av bygningen var det sol og jeg gikk med solbriller. Plutselig kom tyfonen og jeg løp til paraplydamen for å kjøpe en paraply. Jeg betalte, slo den opp, og den ble ødelagt. Alt innenfor samme minutt. Allikevel nektet damen å gi meg en ny. Ble forbannet og gikk min vei.



Jeg søkte ly i en butikk som hadde enormt skilt om at de solgte K-pop fanartikler. Presterte å gå feil, og skjønte det først da jeg oppdaget at det var dette de faktisk solgte.



Fikk allikevel kommet meg inn på rett sted etter en stund, og rakk å ta flere bilder mens jeg ignorerte "Vennligst ikke ta bilder"- skiltet, før jeg ble vennlig, men bestemt bedt om å forlate stedet. Hm.



Den kvelden var det avskjedsfest for en venn av venninnen min. Tilbake på samme sted, med stort sett samme mennesker som dagen før. Dette er ikke så veldig tidlig på kvelden.



Dagen etter dro Kakemonster og jeg til det vi trodde skulle bli strandferie i Kenting. På veien sørover skjedde det imidlertid to ting som gjorde at disse planene ikke ble noe av. 1. Tyfonen hadde skapt oversvømmelse i hele Kenting, og alt av hoteller og strandliv var ødelagt inntil videre. 2. En kamerat ringte og fortalte at han hadde flyttet til Kaohsiung. Vi bestemte oss derfor for å se an situasjonen og bli i Kaohsiung til ting ordnet seg igjen. Dette er et bilde av det beste fotostedet i byen. Mulig det ikke var helt slik det var ment.



Hostellet vi bodde på lå rett ved et nattmarked hvor det bare var fastlandskinesere som var på ferie. Av den grunn hadde de en restaurant hvor de kun hadde slangekjøtt på menyen.



Her er Kaohsiung. Fine Kaohsiung.



Vi leide scootere. Jeg har selvsagt aldri kjørt scooter før, for det er like farlig for meg som de på veien. Jeg er ingen trygg sjåfør, men det var så gøy at vi brukte hele resten av dagen på råne og etterhvert fikk vi dreisen på ting.



Ri på hest og se på blomst er omtrent det eneste kinesiske ordtaket jeg kan. Det betyr å speedsightse og det var akkurat det vi gjorde. Her er et tempel, den eneste turistattraksjonen vi så på hele Kaohsiungoppholdet. Tror strengt tatt ikke det var noen turistattraksjon en gang.



Kakemonster er egentlig dverg, hun bare vet det ikke selv.



Vi rånet til et sted hvor det ikke var lov å bade.



Men det var lov å surfe, så da gjorde alle det i stedet. Bortsett fra oss, da.



Etterpå dro vi på vietnamesisk restaurant og det var kjempegodt. Kakemonster snakket vietnamesisk, for hun er jo egentlig vietnameser og det var passe crazy for jeg hadde aldri hørt henne snakke vietnamesisk før. Og vietnamesisk, det er helt crazy.



Så rånet vi litt til.



På kvelden dro vi til en park. Kakemonster kjøpte donuts på Dunkin' Donuts. Hun var skuffet over den som hun trodde var nougat. Det var såpass mørkt ute at hun først ikke kunne si nøyaktig hva som var galt med den. Etter ganske mye forvirring kom vi frem til at det var fordi donuten hadde sesamfrø og sjøgress på seg. Nedsig.



Dette er litt senere på kvelden. Tomme for øl-ansikter.



Og, selv om det kanskje ikke ser sånn ut, enda senere på kvelden. Mer øl-ansikter her.

Ingen kommentarer: