27. februar 2011

[Om familieidyll.]

Jeg hadde vært hjemme alene en uke. Det har vært vinterferie, og til tross for at jeg har vært på jobb, skal det ikke stikkes under en stol at det har vært en ferie for meg også. At familien valgte å komme hjem på lørdagen- en hel dag før planlagt, var allikevel litt hyggelig. Så hyggelig at jeg valgte å tilbringe lørdagen hjemme. Smellen de hjemmelagde (les: hjemmebryggede) bananølvaflene ga meg i forrige uke kan dessuten også gjerne sies å være litt av grunnen.

Til tross for at enkelte har hevdet det motsatte, er det helt greit å innrømme at det kan være kult å sitte hjemme på en lørdag. Det er like sant som at gutter som er trygge på sin egen seksualitet helt fint kan foretrekke å gå i rosa jentetruser med blonder uten at det trenger å bety noe som helst.

  • Mens den øvrige familien dyrket VM, leste jeg en bok om Talibans herjinger i Kabul, så Kautokeinoopprøret og en dokumentar om jentesoldater i Israel. Gjett hvem som satt med headsett, og gjett så på hvem som jeg personlig mener at burde gjort det. Ordene "Kringsatt av fiender" har tidvis gått gjennom tankene mine.
  • Vi snakket om at det er ganske rart at pappa reagerte på at noen ønsker å bo i telt, men at han ikke syntes det er det minste merkelig at noen bæsjer på pose. Enkelte vil jo hevde at det er ganske spesielt.
  • Jeg besøkte mormor og snakket kjempelenge med bestefar på telefon om været.
  • Vi feiret fastelavn en uke for tidlig.
  • Modern viste at hun er god i yoga, og pappa snakket mye om at han vil begynne å meditere. Ihvertfall kjøpe en bok om det. Jeg kaller det konservativ new age, fordi jeg tror de ville blitt fornærmet om jeg kalte det midtlivskrise. Tolk det som du vil.
  • Jeg løy til foreldrene mine og sa at lampen jeg knuste da jeg løftet vekter, knuste fordi jeg kom borti den mens jeg støvsugde. De trodde på det, og påpekte at huset var svært rent. Jeg har selvsagt ikke støvsugd i det hele tatt, men hadde jeg sagt det med vektløftingen, hadde jeg fått husarrest for å ha hatt fest. Det til tross for at det er to dager til jeg fyller 24. Denne saken ville nemlig ikke blitt henlagt som følge av bevisets stilling.
  • Jeg har brukt en time på å grave en solgrop i snøen ute, bare for å oppdage at det var blitt overskyet.
  • Søsknene mine har bevist at selv om de er blitt ganske store, klarer de fortsatt helt fint å rappe den ene strofen de kan av en sang sammenhengende gjennom et måltid.
  • Jeg har drukket syv kanner te.

Helgen har vært, som du skjønner, svært begivenhetsrik.

3 kommentarer:

ingrid sa...

Tine. Høres jo ut som en fin helg.

Jeg synes både det å bærsje i pose og sove i telt høres ut som noe jeg ville reagert på.

Jeg måtte overnatte hos mine foreldre i helgen. De har seperasjonsangst.

Kine sa...

Hoho, du er morsom!

Tine sa...

Ingz: I know. WTF?

Kine Merete: Takk!!