2. september 2009

[Om dagens stressfaktor.]

Det viste seg først en drøy time etter at maskinen var skrudd på at det ikke var noen kombinert vaskemaskin og tørketrommel. Da jeg åpnet opp døren for å ta ut det jeg trodde var sjokkerende tørt sengetøy, fløt det vaskepulver (som jeg selvsagt hadde bare slengt inn i av mangel på noe annet sted å legge det) utover hele gulvet og meg. Det slo meg ganske fort at her var det noe imponerende på gang. Jeg ringte derfor Dølingen jeg bor i leilighet med, for å forklare om den mystiske oppdagelsen. Det var først i det hun svarte, og jeg kom borti filteret, som selvsagt også var fullt av vaskepulver, det virkelig gikk opp for underskrevne at sengetøyet ikke var helt vasket.

Jaja, litt nybegynner uflaks er lov å ha. Man har nemlig ikke tørketrommel i Kina.

Så derfor satte jeg på en ny vask. Det var greit. Jeg satte på standard vaskeprogram, og 60 grader.

Det var dumt.

Den neongule toppen min er blitt vaniljesaus-gul. Den neongrønne toppen er "Märtha og Ari gifter seg"-grønn. Gullmerket på den ene genseren min er blitt Tjernobylgrått. Duskene har blitt beinharde små klumper.

Så pussig, tenkte jeg, da jeg plukket ut restene. Denne maskinen var jo direkte voldelig. Bra det er fire andre å velge mellom.

Da jeg kom opp for å henge opp klærne mine, sto guttene jeg bor med klare til å dra på trening. Jeg hadde først ikke tenkt å si noe om klesfadesen, men så grep sorgen meg, og til det ene latterbrølet etter det andre, hikstet jeg frem at hele mitt sosiale liv det neste året var ruinert, for jeg har strengt tatt ingen penger til å drive med noen gjenoppbygging av tidenes garderobe innkjøp i Kina. Den ene bergenseren hikstet og sa at jeg måtte være forsiktig med 60 graderen. Jeg ble blek. Latteren stagnerte.

Og så beinet jeg nedover igjen til vaskemaskinen for å stanse dagens vask nummer tre på 60 grader.

5 kommentarer:

ingz sa...

Seksti grader er ikke det samme i Kina som i Norge eller?
Lakene mine holder eg fint på seksti, forstår ikke hvorfor dine klær ikke ikke skal gjøre det også?

Vedz sa...

Så er vel ikke 60 ment for gensere og annet med stretch, heller. 60 er for truser og sengetøy, Tin. 40 er graden du leter etter?

Anne sa...

Ha ha ha har du seriøst ikke vasket klær før nå?? Hvordan har du fått klærne dine rene?

Guri sa...

Aj, om eg var deg og berre hadde brukt kinesiske og taiwanske vaskemaskiner før hadde eg nok spurt on hjelp den fyrste gonga eg skulle bruka ei europeisk ei.

Anne: Kinesikse vaskemaskiner er ikkje akkurat like dei norkse, for å sei det på den måten.

Tine sa...

I Asia har de ikke vaskemaskiner med varmtvann! Alt har samme temperatur. Hjemme nekter modern meg og vaske klær selv (tydeligvis med god grunn!) og det er den vaskemaskinserfaringen jeg har. Nå har jeg lært.

Det skal sies at de fleste klærne mine dessuten er Kinaklær. Det er lite bra kvalitet ute og går uansett.