22. februar 2009
[Om historiene bak musikken.]
-Tine, hvorfor har du ikke lagt ut denne musikkvideoen? Den er jo fantastisk!
Verstevennen og Partner in crime satt klistret til skjermen hvor det koreanske jentebandet Wondergirls løp frem og tilbake og fortalte om at de ikke ville ha noen andre enn meg.
Tine: Vel, husker dere for en uke siden, da dere først kom, og akkurat denne sangen ble totalt ignorert?
De ristet synkront på hodene begge to. Umulig.
Tine: Hmm.. Ok, la oss si at jeg ville overraske dere da.
Det slo de seg til ro med.
----
Tine: Tysk musikk har alltid vært stort i Norge.
Tyskerne: Ja... det er jo klart. Nøyaktig hvem er det vi snakker om forresten? Scooter, Blümchen, og Vengaboys, eller?
Tine: München. Faktisk kun München.
----
Tine: Det finnes en slags gutteutgave av Wondergirls i Korea. De heter Big Bang, bare at de er mye bedre enn norske Big Bang.
Jeg trykket på play.
Verstevennen: Å. Herre. Gud.
Partner in Crime: Jeg er forelsket. I han. Eller han. Å nei vent. Han.
Da koreansken til oss alle kan sies å være noe "rusty" ble det til at teksten ble tilrettelagt norske språkevner. Vi hylte ut "I'm so sorry but I love you like a Jinma." (Gullhest på kinesisk) og "So sorry, but I love you like Corona!" (Tvilsomt riktig, Korea er et av de mest konservative landene i verden... på enkelte områder). Den beste delen er allikevel når det blir sagt "Drop dead, bitch." Med knuste hjerter og tapt tiltro til alle sangtekster i hele verden for alltid, ble dessverre også denne delen ødelagt da vi oppdaget at det som egentlig blir sagt er "Drop that beat."
Etter noe som virket som noen få minutter kom naboen i etasjen under opp for å klage over mangel på nattero. Da hadde vi hørt på Big Bangs "Lie" sammenhengende i fire timer i ulike versjoner. Kanskje på tide å ta en pause, vi skulle tross alt stå opp fire timer senere for å gå på Muren, og vi var temmelig utslitt. Det tar på å bli blodfan.
----
Koreaneren med hatt har flyttet tilbake til Korea. Han savner Beijing, men er samtidig utrolig glad for å være tilbake i Seoul. "Det er så mye bra ny musikk ute nå," forkynte han en sen kveld over MSN. Og så sendte han meg... denne.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Jeg har tidligere spurt om statusen for psykiatrien i Kina. Her får jeg i det minste et innblikk i situasjonen i Sør-Korea. Be afraid. Be very afraid.
<3<3<3<3<3<3 Greia er forresten at de ikke sier beat, de sier bit med trykk på i'en, derfor høres det mer ut som bitch. Jeg har analysert. ...Jeg er nerd.
GoG: Er det en trøst at de er slik et lukket land?
Ingz: Så sant. Jeg har begynt å sjekke ut soloprosjektene deres. Mine favorittpunkt i alle sangene er i grunn når de snakker engelsk.
SØR-Korea er dessverre ikke særlig lukket. Men jeg tror kanskje jeg har kjøpt min siste Huyndai.
GoG: Hvor mange Sør-Koreanere kjenner du?
Det er et av de mest lukkede kulturene i hele verden, uten at staten trenger å påvirke dem i det hele tatt. Det er svært konservativ katolisisme, i tillegg til utrolig stor tilheng til det tradisjonelle. Man gjør akkurat det man blir forventet med utrolig få unntak.Det er en grunn til at alle koreanere flytter til de samme stedene når de først flytter utenlands.
Legg inn en kommentar